«عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی
سرخط خبرها

سفر از  «مشهد» به قلب آفریقا برای رساندن پیام عاشورا | برگزاری مراسم عزاداری ایام شهادت سیدالشهدا (ع) در زامبیا

  • کد خبر: ۱۷۵۲۸۹
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
سفر از  «مشهد» به قلب آفریقا برای رساندن پیام عاشورا | برگزاری مراسم عزاداری ایام شهادت سیدالشهدا (ع) در زامبیا
چند روز مانده به محرم، یکی دو دست لباس سپید و چند وسیله ضروری را جمع وجور می‌کنند و با یک ساک دستی سبک، عازم سفر می‌شوند؛ سفری چندروزه برای گفتن از دین در محیطی غریب با مردمانی غریبه.

سعید شجری | شهرآرانیوز؛ این سفر مثل همه سفر‌ها علاوه بر خطر، دوری از خانواده و دل تنگی دارد، تفاوت‌های فرهنگی، کمبود امکانات، بی مهری‌ها و دشواری‌های دیگری نیز دارد که صبوری در برابرشان، انگیزه می‌خواهد. این مختصر، شرح حال طلبه‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف مثل ایامی که در آن به سر می‌بریم، عازم تبلیغ می‌شوند.

بااین حال، حکایت همشهری مان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی زاده جزایری، متفاوت است. سفر تبلیغی او، نه چند هفته‌ای یا چند ماهه، بلکه از چند سال پیش شروع شده است و همچنان ادامه دارد. درست در همان روز‌هایی که خیلی هایمان از ترس بیماری ناشناخته‌ای به نام کرونا، درخانه ماندن را به بیرون رفتن ترجیح می‌دادیم و دائم در حال بررسی علائم این بیماری در خود و اطرافیانمان بودیم، او همراه خانواده اش عازم کشوری کم برخوردار از امکانات بهداشتی شد؛ زامبیا، کشوری واقع در قاره آفریقا با ۱۸ میلیون جمعیت که بیشتر مردمش مسیحی هستند و سهم شیعیان از جمعیت ۲ درصدی مسلمانان این کشور، چندهزار نفر است.

آن طور که برایمان تعریف می‌کند، تصمیم او به قدم گذاشتن در این راه، پیشینه‌ای چندساله داشته و برای جفت وجورکردن مقدماتش زحمت‌های زیادی را به جان خریده است. سیدمحسن که این روز‌ها چهل وسه سالگی را پر می‌کند، از ماه‌هایی می‌گوید که روزانه دوازده ساعت را صرفا به یادگرفتن زبان انگلیسی اختصاص داده است. نتیجه اش تسلط به زیروبم این زبان بود و پیداکردن فرصت‌هایی تازه برای هدفی که داشت؛ یعنی چشاندن لذت اسلام و آرمان‌های معتبرش به دیگران.

این روحانی جوان که سال‌های قبل در مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) درس می‌خواند، اکنون به عنوان امام و مدیر مرکز اسلامی زامبیا خدمت می‌کند. او از حال وهوای محرم در زامبیا این طور تعریف می‌کند: مراسم عزاداری ایام شهادت سیدالشهدا (ع) مثل ایران، از شب اول محرم شروع می‌شود و تا شام غریبان ادامه پیدا می‌کند. سخنرانی و عزاداری برای هندی‌ها و پاکستانی‌های مهاجر به زبان اردو برگزار می‌شود و برای آن‌هایی که عرب زبان هستند، به زبان خودشان. مردم زامبیا هم به زبان‌های رایج محلی شان که نیانجا و تونگاست از برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

دغدغه او و دیگر طلبه‌هایی که در شعبه‌های مرکز اسلامی زامبیا فعالیت می‌کنند، آشناست و مشابه آنچه که در عزاداری‌های کشور خودمان می‌بینیم؛ اینکه از تاریخ عاشورا بگویند و فلسفه و چرایی رخ دادنش تا وظایفی که در این دوره بر دوش شیعیان سنگینی می‌کند.

از دشواری‌های هجرت که بگذریم، به شیرینی‌هایی می‌رسیم که خستگی را از تن بیرون می‌برد؛ مثلا فیلمی که سینه زنی نوجوانان سیاه پوست زامبیایی را نشان می‌دهد. دلشان به محبت سالار شهیدان روشن شده است و از همه آنچه زمزمه می‌کنند، فقط «حسین حسین» را متوجه می‌شویم. صحبت‌های سیدمحسن از کم شدن تبلیغات منفی درباره اسلام در این کشور به نسبت کشور‌های اروپایی می‌گوید؛ موضوعی که گرویدن به این آیین توحیدی را دوچندان کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->